Een adviesbureau heeft inzicht in de eigen reputatie nodig. Soms is dat inzicht aanwezig en realistisch. Maar niet altijd.

Reputatie of imago? Een imago-onderzoek kijkt naar het beeld dat stakeholders hebben van een bureau. Het bureau wil weten hoe de buitenwereld het bureau ziet, of hoe men dat waardeert. Een reputatieonderzoek gaat dieper en kijkt naar de factoren die de reputatie bepalen, als basis voor verdere verbetering van die reputatie.

Een adviesbureau heeft inzicht in de eigen reputatie nodig om bij
  • de kwaliteitsborging van het bureau te richten op de belangrijkste reputatieaanjagers
  • bij de externe communicatie rekening te kunnen houden met negatieve gevoelens over het bureauen in te spelen op positieve gevoelens over het bureau
  • de medewerkers een spiegel voor te houden zodat zij gericht aan de reputatie kunnen werken door de zwakke punten te verbeteren en de sterke punten uit te baten
Reputatieaanjagers
Een reputatie is gebaseerd op ‘reputatieaanjagers’: de kwaliteiten waar de stakeholders aan hechten. Reputatieaanjagers zijn onder meer deskundigheid, respect, integriteit, verantwoord werken, onafhankelijkheid, objectiviteit, innovatieve werkwijze, prijs/kwaliteit verhouding, kwaliteit van de communicatie en toegevoegde waarde voor de samenleving.

Zicht op de reputatie
Ieder denk zijn eigen reputatie te kennen. Objectiviteit kan wel eens helpen om het juiste beeld te krijgen. Onderzoek laat zien

  • welke reputatieaanjagers voor de stakeholders het meest van belang zijn;
  • in welke mate het bureau scoort op de reputatieaanjagers (via een cijfer) en
  • welk consequenties stakeholders willen verbinden aan hun beoordeling van de reputatie. Opties daarbij zijn:
    • positief recenseren;
    • aanbevelen voor samenwerking;
    • zelf inschakelen voor opdrachten;
    • zelf als medewerker willen werken.

Zo ontwikkel je een zelfbeeld met handvaten voor verbetering!